photo+

Jag vill visa bilder som jag tror kan uppskattas och locka till ett större fotointresse. Min ambition är att visa att det går att skapa bilder utan att ha tillgång till dyra kameror och objektiv. Att man med enklare redigeringskunskaper kan skapa underverk och att sortering av bildmaterial är viktigt. Jag ger också exempel på aktuella och kommande kameror,objektiv och tillbehör och beskriver olika egenskaper.

Längtar efter mindre kamera

Publicerad 2013-12-10 15:04:00 i Foto, Reportage, Tester, inspiration,

Jag har längtan efter en mindre kamera som kan följa med överallt och ändå ge fina bildresulat. Skärpa, dynamik,  bra möjlighet att ta i mörka miljöer, ljusstark optik. Om jag hade pratat om allt detta med liten kamera för säg 2-år sedan så hade skrattet legat i luften. Omöjligt....du fantiserar...ha
Men idag är läget annorlunda om än inte perfekt men....Jag har haft koll på Sonys Nex 6 en längre tid och fått klart för mig att den är bra med elektronisk sökare, utbytbar optik o många inställningsmöjligheter. Med kitoptik, en zoom motsvarande 28-70 kostar den ca 6000:- idag och det är ett bra pris. Nackdelen är att kitoptiken inte är ljusstark och skall man köpa en bra 35mm/2.8 så kostar den ett antal tusen och då är kameran plötsligt dyr för att vara en extrakamera.  En annan lösning som kanske visar sig vara ett lyckokap vore ju en liten kamera med fast ljusstark zoom på 2.8 över hela fältet för mindre pengar. Finns en sådan? Ja då öppnar sig plötsligt ett antal (få visserligen) möjligheter. Olympus verkar bli den tillverkare som visar vägen med sin Stylus (5000:-). Nackdelen är ju som alltid med denna typ av kamera den lilla 1/1.7 sensorn som fungerar bra i hyfsat ljus eftersom man inte kan dra upp isovärdet lika mycket som med tex NEX 6 som har APC sensor. Det här är problematiken som fått mig att ta det lugnt med inköp. Lösningen vore ju en större sensor på en tum, ett snäpp ljusstarkare optik säg f:2.0 men den kameran finns inte om man undantar Lumix LX7  
Sony Nex 6:     http://www.engadget.com/products/sony/alpha/nex-6/
Lumix LX7   http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-lx7/
Stylus:     http://thenewcamera.com/category/olympus-rumors/
Lumix LX7 är inte ny o därför saknar den internetkoppling men jag tar upp den eftersom ambitionen från Panasonic är att minska nackdelen med den lilla sensorn med en unik Leicaoptik 1.1.4 - 1:2.4 och en kortare tele. Den saknar inbyggd elektronisk sökare som kommer till som tillbehör. Den här kameran är intressant! men jag avvaktar till våren. Sony brukar vara duktiga på 1 tums sensorer  i mindre kameror. NEX 6 o 7 är på väg.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Arne K

Foto vann mitt intresse som 12 årig grabb. Pappa hade köpt en Zeiss Ikon Ikonta 6x6 med vanlig film och det blev i huvudsak mitt "arbetsredskap" på födelsedagar och bland kompisar. Sedan dess har mitt intresse gått upp o ner, mest upp. Jag är amatör och intresserad av fotograferandet som konstform. Jag gillar gatufoto, arkitektur och natur. För mig är fotograferandet något som sker med min intuition påslagen och jag försöker jag låta bli att fundera för mycket utan låter fotograferandet bara ske. Har en Nikon D90 med olika objektiv men det fasta 35mm är nog det mest använda för tillfället. Jag har jobbat som Utbildare inom olika företag och blev leg.psykoterapeut 1987. Jag heter Arne Krenzisky o Du finner mig också på www.krenzisky.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela